افزایش چشمگیر 43.8 درصدی پرداختی اسپاتیفای

ترانه سرایان و ناشران آمریکایی در تصمیمی که اواخر روز جمعه (اول ژوئیه) اتخاذ کردند، نرخ حق امتیاز مکانیکی سختی را از پلتفرم های پخش موسیقی به دست آوردند. اما همه امتیازات اعطا نشد و Spotify، Google، Amazon و Pandora در حال مبارزه برای به تاخیر انداختن پرداخت های معطوف به گذشته هستند.

در اوایل این هفته، Digital Music News برای اولین بار در مورد افزایش نرخ حق امتیاز برای پلتفرم های پخش موسیقی گزارش داد. اکنون، به طور رسمی: طبق جزئیات منتشر شده توسط هیئت سلطنتی حق چاپ (CRB) در اواخر روز جمعه، 1 ژوئیه، پلتفرم‌های پخش موسیقی مانند Spotify، Apple Music، YouTube Music و Amazon Music Unlimited مجبور خواهند شد تا مبلغ قابل توجه بیشتری به ناشران موسیقی و ترانه سرایان در ایالات متحده بپردازند. به طور خاص، این تصمیم، دوره 2018-2022 – تحت پوشش روند “Phonorecords III” – را پوشش می دهد و شامل افزایش 43.8٪ در الزامات نرخ حق امتیاز مکانیکی قبل از سال 2018 است.

این حکم نرخ حق امتیاز مکانیکی خدمات پخش موسیقی را از 10.5 درصد قبلی برای دوره چهار ساله به 15.1 درصد افزایش می دهد (و از نظر تئوری پس از آن، اگرچه نرخ های پس از سال 2023 مشمول مذاکرات و احکام جداگانه است). حکم 2018-2022 اولین بار در سال 2018 توسط هیئت حق چاپ صادر شد. با این حال، غول‌های پخش استریم Spotify، Amazon Music، YouTube (از طریق گوگل) و Pandora (متعلق به Sirius XM Holdings) برای حفظ نرخ 10.5 درصدی مبارزه کردند. (Apple به این افزایش اعتراضی نکرد).

این حکم به این معنی است که پلتفرم‌های استریم مجبور خواهند شد در آینده پرداخت‌های حق امتیاز مکانیکی خود را افزایش دهند، در حالی که از سال 2018 نیز به‌طور معطوف به گذشته مبالغ حق امتیاز افزایش یافته را پرداخت خواهند کرد.

این مبلغ، میزان قابل توجهی از پول نقد است و توضیح می دهد که چرا سرویس های استریم برای به تاخیر انداختن این تعهدات پرداخت مبارزه می کنند.

مشخص نیست که آیا این درخواست‌ها پذیرفته شده‌اند یا در حال بررسی هستند، اگرچه رئیس انجمن ناشران موسیقی ملی (NMPA)، دیوید اسرائیلیت خاطرنشان کرد که پرداخت‌های معوقه بلافاصله پیگیری خواهد شد.

اسرائیلیت به Digital Music News گفت: «این روند طولانی و پرهزینه بود، و اگرچه ما از نتیجه آن آسوده شدیم، سال‌ها دعوای قضایی برای حمایت از افزایش نرخی که سال‌ها برای آن مبارزه کردیم، نشان دهنده یک سیستم خراب است. اکنون، ترانه‌سراها و ناشران موسیقی بالاخره می‌توانند کامل شوند و نرخ حق‌الامتیاز مناسبی را از سرویس‌های پخش دریافت کنند که سال‌ها پیش باید پرداخت می‌شدند. ما تلاش خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که این سرویس‌ها به‌سرعت به صاحبان حق کپی رایت، همانطور که طبق قانون الزامی است، بازپرداخت می‌کنند.»

بارت هربیسون، رئیس انجمن بین المللی ترانه سرایان نشویل (NSAI) خاطرنشان کرد که سررسید پرداخت ممعطوف به گذشته همچنان نامشخص است. هربیسون گفت: «قرار است افزایش نرخ معطوف به گذشته برای ترانه سرایان آمریکایی ظرف شش ماه پس از نهایی شدن حکم پرداخت شود، اما غول‌های استریم درخواست کرده‌اند که این بازه زمانی تمدید شود، که ما به شدت با آن مخالفیم.»

«تا زمانی که اداره کپی رایت ایالات متحده این تصمیم را نگیرد، مشخص نیست که آهنگسازان چه زمانی پرداخت های خود را دریافت خواهند کرد. باور نکردنی است که این شرکت‌های فناوری که نرخ‌های بی‌شماری را در سراسر جهان پرداخت می‌کنند، وقتی متوجه شدند که چهار سال و نیم پیش باید این کار را انجام دهند، آن را درک نکردند.

صرف نظر از تعیین تأخیر پرداخت، این افزایش نرخ ضربه مهمی به پلتفرم های پخش موسیقی و گروهی است که درصد زیادی از درآمد را به صاحبان حقوق بازپرداخت می کند.

این تصمیم شامل ناشران و ترانه‌سراها می‌شود، هرچند که شرکت‌های ضبط، سهم بزرگی از حق‌ امتیاز در جریان پخش را دارند. دلایل عدم تعادل پیچیده است و عمدتاً ریشه در مقررات سنگین دولت در مورد حق امتیاز انتشار دارد.

اخیرا، اسرائیلیت فاش کرد که برچسب‌ها 58.6 درصد از درآمدهای حق امتیاز پخش استریم را در سال 2021 به خود اختصاص دادند. این رقم برای ترکیب‌های زیربنایی (یعنی انتشار IP) سهم کمتری باقی می‌گذارد.

اسرائیلیت به شرکت کنندگان در گردهمایی سالانه NMPA در نیویورک در ماه ژوئن گفت: «ما اکنون برای اولین بار، گنجینه ای از اطلاعات داریم که قبلا هرگز علنی نشده است. 47 سرویس موسیقی مختلف وجود دارد که 151 مدل مختلف را اجرا می کنند که حق امتیاز مکانیکی را به ترانه سراها پرداخت می کنند. اکنون می دانیم که در سال 2021، مجموع این خدمات نزدیک به 9.8 میلیارد دلار درآمد ایجاد کرد که تنها یکی از عوامل مهمی است که ترانه سراها از طریق آن دستمزد دریافت می کنند.»

:اکثریت قریب به اتفاق این حق امتیازها، بیش از 96 درصد، از همان پنج شرکتی است که برای کاهش نرخ ترانه سرا در فرآیند CRB مبارزه می کنند: یعنی Amazon، Spotify، Apple، Google و Pandora. همچنین اکنون می دانیم که این خدمات در سال 2021 5.7 میلیارد دلار به برچسب های ضبط پرداخت کردند – یعنی 58.6 درصد از مجموع درآمد – که بسیار بیشتر از 52 درصدی است که که اغلب گزارش می شود.»

مشخص نیست که چرا اسرائیلیت اعلام کرد که Apple در حال مبارزه برای کاهش نرخ حق امتیاز مکانیکی است. ممکن است یک اشتباه بوده باشد، زیرا اپل به حکم CRB در سال 2018 اعتراض نکرده است.

به روز رسانی، 5 ژوئیه: دیوید اسرائیلیت متعاقباً تصریح کرد که اظهارات او در مورد Apple Music اشتباهاً بیان نشده است. با اینکه Apple به درخواست تجدیدنظر Phonorecords III نپیوست، اما اسرائیلیت خاطرنشان کرد که Apple همچنان از اقدامات شاکیان Spotify، Amazon و دیگران بهره می برد – و به طور داوطلبانه پرداخت های مستقیم بالاتر از الزامات CRB را انجام نداده است. اسرائیلیت به Digital Music News گفت: «Apple به درخواست تجدیدنظر نپیوست، اگرچه آنها از درخواست تجدیدنظر سایرین سود می‌برند، زیرا Apple دیگر پرداخت‌های مستقیم بالاتر از نرخ قانونی را انجام نمی‌دهد و بنابراین همان نرخ قانونی بقیه را پرداخت خواهد کرد.»

اسرائیلیت همچنین با اشاره به مراحل فعلی Photorecords IV مجدداً تأیید کرد که Apple با ناشران موسیقی «مبارزه» می‌کند. رئیس NMPA ادامه داد: اظهار نظر در مورد تلاش آنها برای کاهش نرخ به پیشنهاد Apple در CRB 4 اشاره دارد که در آن آنها خواستار کاهش بزرگی در نرخ امروز هستند. اگر منصف باشیم، پیشنهاد Apple در CRB 4 به بدی پیشنهادات Spotify و Amazon نیست، اما آنها نیز همچنان به دنبال کاهش هستند.»

علاوه بر اینها، ساختار مالکیتی نیز این موضوع را پیچیده می‌کند، زیرل در آن حقوق انتشار گسترده توسط شرکت‌های بزرگ لیبل موسیقی (عمدتاً Warner Music Group، Sony Music Entertainment و Universal Music Group) کنترل می‌شود.

برای مثال، گروه یونیورسال موزیک نه تنها یک برچسب ضبط، بلکه سازمانی است که بر گروه انتشارات یونیورسال موزیک نظارت دارد، که حجم عظیمی از حقوق آهنگسازی را کنترل می کند.

این نکته در سیستم عامل های پخش موسیقی از بین نرفته است. بلافاصله پس از این تصمیم، انجمن رسانه‌های دیجیتال، DiMA، که نماینده پلتفرم‌های پخش موسیقی است، موضوع عدم تعادل پرداخت عمده به برچسب‌ها را مطرح کرد.

گرت، رئیس و مدیر عامل DiMA گفت «تصمیم امروز در حالی اتخاذ می‌شود که سه گروه بزرگ لیبل – که سه ناشر بزرگ موسیقی جهان را اداره می‌کنند – همچنان سهم بزرگی از سود صنعت را به دست می‌آورند و در عین حال رشد درآمد دو رقمی ثابتی را در نتیجه پخش گزارش می‌دهند.»

با نگاهی به آینده، سرویس‌های پخش بر این باورند که زمان آن فرا رسیده است که همه ذینفعان – برچسب‌ها، ناشران، نویسندگان، هنرمندان و خدمات – در بحث‌های جامع شرکت کنند تا تعادل حق اشتراک_حق امتیاز را در آینده حفظ کنند.

با این حال، پلتفرم‌های پخش موسیقی در هیچ نقطه‌ای ضرر نکردند.

جدای از افزایش مکانیکی نرخ، هیئت حق چاپ تعاریف خاص دسته بندی شده را به تعاریف قبل از 2018 برگرداند. به طور خاص، «هزینه کل محتوا (TCC)» و برخی از تعاریف بسته‌ای با شرایطی که در توافق‌نامه‌های Phonorecords II قبل از 2018 ذکر شده بود حفظ شدند.

با توجه به آن شکست، هربیسون روند گسترده تر Phonorecords III را به عنوان “میکس” ارزیابی کرد. هربیسون گفت: «این حکم نشان دهنده اخبار میکس است. خبر خوب این است که ترانه سراها نرخ تیتر 15.1 درصدی را دریافت کردند که ما چهار سال و نیم پیش برنده شدیم. خبر بد این است که تعریف «سرویس‌های همراه» و هزینه‌های کل محتوا، یکی از سطوح نرخ پخش، آن چیزی نبود که ما می‌خواستیم. ما تمرکز خود را به روند بعدی CRB که در حال حاضر در حال انجام است برمی‌گردانیم. همراه با انجمن ملی ناشران موسیقی (NMPA)، ما خواهان افزایش بیشتر در آینده هستیم.»

هربیسون همچنین به دلیل تأثیر گسترده‌تر نبرد نرخ که بیش از چهار سال به طول انجامید، بدبین بود.

هربیسون گفت: «ترانه سرایان بیشتر و بیشتری به ترک کسب و کار ادامه می دهند. اگر شرکت‌های پخش جریانی درخواست تجدیدنظر نمی‌دادند، ممکن است برخی بتوانند ادامه دهند.»

«ما نمی خواهیم ببینیم که هیچ کس دیگری شغل خود را به دلیل تاخیر پرداخت های معوقه ترک کند. چند هزار دلار ممکن است چنین تفاوتی را برای یک نویسنده ایجاد کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین فرصت خرید، قبل از افزایش قیمت بسته ها برای سال جدید، فقط تا ساعت 24 امشب 🔥
ایام عید فعال هستیم و سفارشات روزانه تکمیل میشود
فعال